Lembasbröd

Lembasbröd, med namnet lånat från Tolkiens alvers fantastiska resekost, är mitt favorit-LCHF-bröd. Jag har testat andra varianter av bröd, och även någon variant av Lembas (det finns massvis!) med mindre torrvaror, men jag har upplevt dem som väldigt äggiga och flottiga att hålla i. Dessa tycker jag blir ruskigt goda. Oftast gör jag fyrdubbel sats, och då använder jag en hel bytta creeme cheese (200 g).


Lembasbröd
3 ägg
3 dl riven ost
3 msk creme cheese/majonnäs
2 dl kruskakli
½ dl sesamfrö
1 dl linfrö
2 tsk bakpulver
(1 msk anis/brödkryddor)

Vispa ägg och creme cheese/majonnäs till en klumpfri smet. Blanda i riven ost.
Blanda torrvarorna i en annan bunke och häll sedan ner detta i smeten.
Om man vill kan man mixa en del av eller alla fröna.
Låt stå ca 10 minuter, medan ugnen värms till 200 grader.
Forma 8 st "tekakor" och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Se till att kakorna har lite utrymme att växa på.
Degen är kladdig, så blöt händerna med vatten emellanåt. Ett annat alternativ är att kavla ut degen under plastfolie, och sedan skära kakan i bitar när den är gräddad.
Grädda i ca 15 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback