Asiatisk kycklingsoppa med shiratakinudlar

Jag var nyfiken på shirataiknudlar, så jag köpte hem några paket. Sedan hittade jag på denna soppa för att ha något att ha dem i. Och jag ska be att få tala om att det blev GOTT!


Asiatisk kycklingsoppa med shiratakinudlar
2 kycklingfiléer
200 g shiratakinudlar
2 burkar kokosmjölk
wokgrönsaker
rapsolja
hönsbuljongtärning
färsk ingefära
vitlök
grön currypasta
sambal oelek
limesaft
frusen asiatisk örtblandning

Skär kycklingen i små bitar. Stek den i rapsolja tills den får lite färg. Ställ åt sidan så länge.
Fräs currypasta, sambal oelek, riven ingefära (släng det trådiga som blir kvar i handen när du river) och vitlök i olja, tillsätt sedan kycklingen. Häll på kokosmjölken och lägg i buljongtärningen. Låt soppa puttra en stund. Smaka av med limesaft. Häll sedan i önskad mängd wokgrönsaker och frysta örter och låt soppan koka upp. Häll under tiden av vattnet från nudelpaketet och skölj nudlarna ordentligt i kallt vatten. Lägg ner dem i soppan och låt koka några minuter.

Ta det lite lugnt med kryddningen om du är ovan, det är bättre att lägga i lite i taget än att ta för mycket på en gång. Dock lindrar fettet i kokosmjölken mycket av hettan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback