Vaniljglass med jollonrippel

Jollon?! Äh, det var bara jag som tyckte att det blev för långt att skriva "jordgubbs- och hallonrippel", så jag språkutvekclade lite.

I ett ögonblick av stor tristes och halsont knåpade jag ihop lite glass att kyla min ömma hals med. Gott som attan blev det, som tur var. Detta blir en glass med något syrlig, men rund och fyllig smak. Vill man ha sötare smak kan man tillsätta lite mer sukrin.


Vaniljglass med jollonrippel
Jollonrippel:
1,5 dl jordgubbar
1,5 dl hallon
1 msk sukrin
2 msk vatten

Glass:
2,5 dl grädde
2 äggulor
3 krm vaniljpulver
1 msk sukrin

Börja med jollonripplet. Låt bär, vatten och sukrin koka ihop till en tjock sås/lös sylt (mosa bären med en potatisstamp) på svag värme. Låt svalna.
Vispa äggulor, vaniljpulver och sukrin till en fluffig smet. Vispa sedan grädden ganska hårt i en annan bunke.
Vänd först ner äggsmeten i grädden, och sedan jollonripplet. Fördela smeten i muffinsformar och ställ dessa på en bricka i frysen. När glassarna är frusna kan de packas i en burk, med smörgåspapper mellan varje lager.

Låt glassarna stå framme en liten stund innan de äts, så att de hinner mjukna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback